Už jsem tady ve dvou soustech nakousla, že jsem zkrátka dopplerovec. Erland Loe se svými příběhy o čtyřicátníkovi bojujícímu s nešvary civilizace udeřil na strunu, kterou poslouchám hodně ráda. Ironický humor, nadsázka, naivní styl vyprávění a navrch téma zásadní revize hodnot a určitá forma asociálnosti – jak bych to mohla nemilovat? Popírala bych sebe sama.
Závěr trilogie o Dopplerovi (po Doppler a Náklaďáky Volvo) vrací hlavního hrdinu zpátky za rodinou do Osla. Ale nepřijde, nezaklepe na dveře a neřekne „jsem zpátky”, to by byl na Dopplera moc obyčejný návrat. A i tak to stejně nefunguje, s takovým životem si už zkrátka nerozumí a po těch letech v izolaci si to ani nezvládne nalhávat.
Přemýšlela jsem u toho, jak moc je to vtipný a zároveň hluboký. To se často nevidí. Pěkně jedno nebo druhé. A jde to vůbec dohromady? Jde, ale málokdo je tohle schopný napsat. Erlend Loe ale ano a tentokrát svého hrdinu navíc doslova vysvlékne do naha. A tohle není jenom metafora. Doppler se dočkal návratu ke své tělesnosti. Extrémní, ale jinak by to asi nešlo.