Kdysi jsem chtěla sepsat vzpomínky na své dospívání. Ale ukázalo se, že nemusím. Už je sepsal Miroslav Pech. Pochopitelně nevzpomíná na mé dospívání, ale na to své. Trochu jiné, o dekádu posunuté, ale vlastně hodně podobné. Zamlžené alkoholem, poflakováním a hledáním vlastní sebeúcty.
Skvěle napsané, krásně se to čte. Místy to hraničí s nechutností, ale to neberu jako opovržení, spíš jako radost, že jsem dospívala o dekádu dřív a nebyl tedy takový přístup k prostředkům sebedestrukce.
Dospívání může vypadat různě, a když nad tím tak přemýšlím, vešlo by se to do čtyř základních kategorií. Proměnnými tam jsou: vztah k pravidlům, hladina a forma odvahy, míra sebeúcty a úroveň cílevědomosti.

  1. Ti, kteří nechtějí dělat to, co by se mělo. A mají dost koule na to, aby to nedělali. Ale zároveň nevědí, co se sebou. Takže utíkají do světů, kde se zapomíná na realitu. Do alkoholu a jiných bořičů reality a do světa příběhů. O těch je tahle kniha.
  2. Pak ještě dospívají ti, kteří dělají to, co by se mělo. A připadá jim to v pořádku. Tam je spíš jedno, jestli vědí, co se sebou, nebo ne. Nepotřebují to, jedou většinou podle linek narýsovaných jinými.
  3. Ti, kteří nechtějí dělat to, co by se mělo. Ale nemají koule to nedělat. Nešťastní poslušní.
  4. A ti, kteří mají koule nedělat, co by se mělo. A zároveň vědí, co se sebou, a cílevědomě si jdou za svým. My personal heros. V téhle kategorii jednou chci být, aspoň v důchodu, v dospívání jsem to propásla.